Consistentie in communicatie is ontzettend belangrijk voor elk bedrijf en instantie. Je taalgebruik, kleurgebruik, typografie en stijl moeten terug te zien zijn in alle communicatievormen. Het is natuurlijk vreemd wanneer jouw website zeer formeel opgebouwd is terwijl je jezelf informeel opstelt tegenover klanten. Of wanneer je huisstijl prominent gebruikt maakt van blauw maar je vervolgens in een knalgroene bedrijfsauto komt aanrijden.
Wij mensen zijn – of we het nu leuk vinden of niet – gewoontedieren. We zetten onze wekker op vaste tijden, hebben een vast ochtendritueel voordat we naar het werk gaan en doen de boodschappen vaak op dezelfde dag. Ga voor jezelf maar eens na hoeveel dingen jij consistent doet.
Deze vaste patronen zijn er natuurlijk niet voor niets. Ze voelen vertrouwd aan. En dat is dan ook precies wat consistente communicatie doet. Het wekt vertrouwen op. Consistente communicatie draagt bij aan een positief imago of merk en het bevordert online vindbaarheid. Hoe consistenter je communicatie, hoe hoger de conversie. Kijk bijvoorbeeld eens naar CoolBlue met hun ‘alles voor een glimlach’. De klantenservice, de verpakking maar ook de productvideo’s. Allemaal dragen ze bij aan een ‘glimlach’. Communicatie is dan ook één van de redenen waarom CoolBlue zo succesvol geworden is.
Hoewel consistente communicatie hartstikke logisch klinkt blijkt consistentie toch vaak niet volledig doorgevoerd te zijn. Zeker wanneer communicatiemiddelen niet door de juiste personen ontwikkeld worden. Die powerpointpresentatie die even snel in elkaar geflanst moest worden, dat Word document waarbij een logo boven geplakt is. Redelijk simpele oplossingen die toch al vrij grootschalige effecten kunnen hebben.
Ik raad je aan om eens kritisch te kijken naar jouw communicatiemiddelen. Zie je er consistentie in? Of passen ze totaal niet bij elkaar? Of nog belangrijker; Past jouw huisstijl eigenlijk nog wel bij je tone-of-voice?