Een logo bestaat uit verschillende grafische elementen die allen bijdragen aan de visuele identiteit van een bedrijf. Het kleurgebruik is een van de essentiële elementen om de betekenis van jouw logo duidelijk over te brengen.
Kleur is ontzettend krachtig. Het kan ons denken, onze reacties en zelfs onze lichaamshormonen beïnvloeden. Kleuren hebben een breed scala aan betekenissen die voortkomen uit de natuurlijke wereld. Er valt zo veel over kleur te vertellen dat er volledige boeken over geschreven worden. Kleuren hebben de kracht om onze perceptie te beïnvloeden. Het is dan ook logisch dat ontwerpers hier gebruik van maken en kleurenpsychologie toepassen in hun ontwerpproces.
HET KLEURENSPECTRUM EN EMOTIES
Kijk eens naar onderstaande afbeelding. Zie je dat het overgrote deel bestaat uit rode en blauwe logo’s? Dat is uiteraard geen toeval. De kleuren dragen bij aan het imago dat het bedrijf wilt bereiken.
BETEKENIS VAN ROOD
Rood is de meest warme kleur uit het kleurenschema. Het wordt geassocieerd met vuur en bloed. Het schreeuwt passie, energie, liefde, verlangen en vastberadenheid. Dat is dan ook de reden dat veel landen rood gebruiken in hun vlaggen. De kleur rood verbeterd de menselijke stofwisseling, verhoogt de bloeddruk, verhoogt de eetlust en verhoogt de ademhalinfrequentie. Het is dynamisch en zeker je go-to-kleur als je de aandacht van mensen wilt trekken. Het is dan ook niet meer dan logisch dat de meeste “koop nu” of “klik hier” knoppen op het internet in het rood te zien zijn.
BETEKENIS VAN BLAUW
Blauw wordt geassocieerd met water en lucht. Het is een rustgevende kleur die vrede, vrijheid, intuïtie en verbeeldingskracht uitstraalt. Het inspireert ons om loyaal en oprecht te zijn, om zelfvertrouwen te hebben en zet ons aan tot nadenken. Dit maakt het tot een zeer zakelijke kleur. Blauw brengt rust in het lichaam omdat het het metabolisme van mensen vertraagt.
BETEKENIS VAN GEEL
Geel is een levendige kleur die vaak geassocieerd wordt met zonlicht. De kleur is vrolijk en omarmt mensen met warmte. Het stimuleert mentale activiteit, maakt ons opgewekt en genereert spiergroei. Geel kan gebruikt worden om de aandacht te trekken. Overmatig gebruik van geel wordt echter niet aanbevolen. Overmatig gebruik van geel maakt mensen namelijk afgeleid en ongeduldig. Te weinig geel roept aan de andere kant negatieve gevoelens op zoals onzekerheid, angst, isolatie, een laag zelfbeeld en nog veel meer. Geel dient dus altijd op een gebalanceerde manier gebruikt te worden.
BETEKENIS VAN GROEN
Groen wordt geassocieerd met natuur. Groen is een symbool van het leven, een nieuw begin, veiligheid, vruchtbaarheid en het milieu. Groen is daarnaast ook een statussymbool voor geld, bankieren, ambitie en rijkdom. Het heeft helende effecten op zowel fysiek als emotioneel aspect, en het is bekend dat het een rustgevend effect heeft op het menselijke gezichtsvermogen.
BETEKENIS VAN PAARS
Paars is de perfecte mix tussen het vurige rood en het rustgevende blauw. Het is een zeldzaam gezicht in de natuur en wordt daardoor vaak gezien als heilig, delicaat en kostbaar. Violet is een symbool van spiritualiteit, passie en vitaliteit; maar straalt daarnaast ook macht, nobelheid, luxe en ambitie uit. Wanneer paars gebruikt wordt in een ontwerp toont het elegantie en glamour; het heeft een luxueuze effect dat een gevoel van verfijning geeft voor degenen die het zien.
BETEKENIS VAN BRUIN
Bruin wordt geassocieerd met de aarde. Het geeft een gevoel van vertrouwen, betrouwbaarheid en eenheid. Bruin kan gebruikt worden om een ontwerp in balans te brengen en heeft een ontspannend effect.
BETEKENIS VAN ORANJE
Oranje wordt geassocieerd met herfst en oogst. Oranje is een symbool van creativiteit en vreugde. Het stimuleert de emotionele energie van compassie, warmte en passie, geluk en begrip. Tevens is het de kleur om je aan vast te houden wanneer je kampt met teleurstellingen, liefdesverdriet etc. Het blijkt uit verschillende studies dat oranje de honger stimuleert; laat dit dan ook de reden zijn dat veel restaurants de voorkeur geven aan oranje. Het verhoogt ook het gevoel van activiteit, mentale activiteit, stimuleert de zuurstoftoevoer naar de hersenen, enzovoort.
BETEKENIS VAN ZWART
Zwart is mysterieus. Het is de afwezigheid van kleuren maar het geeft je geen afwezige gevoelens. Zwart toont kracht, autoriteit, verfijning en elegantie terwijl het ook de dood, het kwaad en agressie kan tonen. Zwart is een zakelijke, prestigieuze kleur. Zwart kan dan ook een vleugje mysterie of kracht geven aan een ontwerp maar het aan de andere kant ook een negatieve lading geven.
BETEKENIS VAN WIT
Wit is het licht. Een kleur dat symbool staat voor begeleiding, onschuld, zuiverheid, reinheid etc. Het staat voor eenvoud en bevordert de gedachtegang. Wit voorziet een ontwerp van eenvoud, en aangezien eenvoud de huidige trend is in logo-ontwerpen, is het te overwegen om gebruik te maken van deze kleur.
KLEURENPSYCHOLOGIE VERSCHILT PER CULTUUR
Houd er rekening mee dat kleurenpsychologie afhankelijk is van cultuur. De associaties die wij in onze cultuur met kleuren hebben kunnen in andere culturen compleet anders zijn. Om je een voorbeeld te geven: Geel wordt in Thailand gebruikt als eerbetoon aan voormalig koning Bhumibol (die geboren was op een maandag). In China wordt geel geassocieerd met porno. Wanneer zij spreken over een “yellow picture” wordt er verwezen naar een pornografische afbeelding. Het is dan ook niet gek dat de voorkeuren voor kleuren in ieder land verschillen (zoals hieronder te zien). Het valt echter wel op dat ondanks de vele verschillen blauw en rood over het algemeen op nummer 1 en 2 blijven. Wellicht is dit ook één van de redenen dat er zoveel logo’s in blauw en rood ontworpen worden.
WAAR MOET JE OP LETTEN BIJ KLEURGEBRUIK?
Het is belangrijk dat de kleur(en) die bij jouw bedrijf centraal komt te staan aansluit bij het imago dat je wilt bereiken. Wanneer je een elegant en luxueus product levert is het (in onze cultuur) niet logisch om te kiezen voor een schreeuwerige kleur. Wanneer je goed voor ogen hebt welke kleur in jouw huisstijl centraal moet komen te staan is het belangrijk dat er gekeken wordt naar de juiste kleurtint. De kleurtint bepaald voor een groot deel hoe een kleur ontvangen wordt. Lichte kleurtinten zijn bijvoorbeeld zachter en vrolijker dan donkere kleurtinten.
Welke keuze jij ook maakt voor jouw huisstijl. Zorg dat de keuze bijdraagt aan het imago dat jij jouw bedrijf wilt geven. Besteed je de ontwikkeling van jouw logo en/of huisstijl liever uit? Neem dan contact met ons op.